بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت – مهم ترین عامل عامل بهبود بخشی و ارتقاء سطح کیفیت و عملکرد وب سایت و افزایش بازدهی و سودآوری در تجارت الکترونیک (e-commerce) : بهینه سازی سایت چیست ؟ بهینه سازی سایت (که گاهی با عنوان "بهینه سازی میزان کانورژن" (Conversion rate Optimization) نیز نام برده می شود) در واقع پروسه ایست که در آن وب سایت خود را به طور سیستماتیک هم از نظر عملکرد و هم از نظر کیفیت بهبود و ارتقاء می بخشیم تا بتوانیم با استفاده از آن به اهداف تجارت الکترونیک خود دست یابیم . لازم به ذکر است که در طراحی سایت ، بهینه سازی و سئو (SEO) دو مبحث متفاوت از هم هستند و می توانید از طریق سایر مقالات آموزشی موجود در وب سایت درباره مبحث سئو سایت نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید .

چگونه وب سایت را بهینه سازی کنیم ؟

فرآیند بهینه سازی سایت تقریبا از قواعد یکسانی همانند بهینه سازی میزان کانورژن پیروی می کند . در واقع گاهی حتی هر دو فرآیند را یکسان تلقی می کنند . با دنبال کردن فرآیند زیر به طور مستمر و مداوم ، می توان در بلند مدت به خوبی یک وب سایت را بهینه سازی کرد :
بهینه سازی سایت – WebSite Optimization
این پروسه از انجام گام های زیر تشکیل می شود :
1.    طرح ایده ها – تمام اجزاء و بخش های وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و با مرور تحلیل های خود نقاط ضعف وب سایت خود را پیدا کنید . بازخوردهای کیفی از جانب بازدیدکنندگان و کاربران سایت را جمع آوری کنید و بررسی کنید که چرا آن ها در صفحات وب سایت شما کاربری ندارند و آن ها را ترک می کنند . باید به تمام دلائل احتمالی آن فکر کنید و یک برنامه ریزی دقیق و درست و برای بهینه سازی سایتتان انجام دهید تا مشکلات ضعف عملکرد سایت را برطرف سازید .
2.    اولویت بندی – پس از تحلیل بخش های ضعیف سایت و تهیه فهرستی از نقاط ضعف آن ، حال باید بنا به ترتیب اهمیت آن ها ، مراحل بهینه سازی را اولویت بندی کنید . این اولویت بندی می تواند بر اساس مواردی چون تاثیر بیشتر در بهبود عملکرد سایت ، راحتی و سرعت بیشتر در برطرف سازی آن مشکل ، ... و سایر موارد موثر بر افزایش جذب کاربر برای سایت باشد .
3.   تست بهینه سازی – تست و آزمایش کارهایی که طی پروسه بهینه سازی سایت انجام داده اید گام بعدی است . پس از انجام تست ، تغییراتی که منجر به بهبود عملکرد سایت شده اند را حفظ کرده و ارتقاء می بخشیم و در مقابل تغییراتی که تاثیر چندانی در بهینه شدن سایت نداشته اند را لغو می کنیم .
4.    تحلیل تست های انجام شده – اطلاعات به دست آمده از تست هایی که انجام داده اید را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید که آیا تغییراتی که انجام داده اید واقعا در بهینه سازی سایت موثر واقع شده است یا خیر . با پیاده سازی و اعمال تغییرات موثر ، میزان کانورژن سایت خود را بالاتر می برید و برطرف سازی هر کدام از نقاط ضعف سایت شما را یک گام به رسیدن به موفقیت در تجارت الکترونیک نزدیک تر می سازد . دقت لازم را داشته باشید که در بررسی اطلاعات تست موردی را فراموش نکنید .
5.    وب سایت خود را بهینه سازی کنید – حال وقت پیاده سازی تغییرات موثر است . تست های موفق را تقویت کنید و از تست هایی که ناموفق بودند تجربه کسب کنید . فراموش نکنید که بهینه سازی سایت یک پروسه مستمر و مداوم است که در طول زمان و بلند مدت بازدهی و نتیجه مثبت خودش را نشان می دهد .

چرا بهینه سازی سایت اهمیت دارد ؟

بهینه سازی سایت مهم است چرا که با داشتن وب سایتی بهینه ، برای کاربران و بازدیدکنندگان سایتتان یک تجربه کاربری (UX) موفق و مناسب فراهم می کنید و آن ها را به طور دائم جذب وب سایت خود می سازید . وقتی کاربری به سایت شما مراجعه می کند انتظار دارد که در آن به سوالی پاسخ دهد ، یا پاسخی برای سوالش بیابد و یا اینکه به طور کلی یک اینتراکشن انجام دهد . وقتی سایت خود را بهینه سازی می کنید ، اینتراکشن های بین سایت و کاربر را برای کاربران سایتتان آسوده و راحت تر می سازید .
برای مثال ، اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید که از طریق آن محصولات خود را برای فروش گذاشته اید ، می توانید سایت خود را برای جذب خرید بیشتر بهینه کنید . شما می توانید این بهینه سازی را از طریق افزایش میزان کانورژن انجام دهید که بر روی تست سیستماتیک و عملکردی اجزاء مختلف سایت برای رسیدن به این منظور متمرکز است . با بهینه سازی سایت ، وب سایتتان بسیار تاثیر بیشتری بر موفقیت شما در تجارتتان خواهد داشت . یک وب سایت تجاری موفق می تواند با افزایش مشتری های شما و بالا بردن میزان خرید از فروشگاهتان درآمد و سودآوری بیشتری برای تجارت شما فراهم کند .
بهینه سازی سایت – WebSite Optimization

کدام یک از اجزاء و بخش های یک وب سایت را باید بهینه سازی کرد ؟

هر وب سایتی منحصر به فرد است ، پس برای بهینه سازی آن باید بخش های ضروری آن را به تناسب کاربری آن وب سایت بهینه سازی کرد :
1.    انتظارات بازدید کنندگان وب سایت شما چه چیزهاییست ؟ به عبارت دیگر ، می خواهند چه کارهایی را از طریق سایت شما انجام دهند ؟ وقتی پاسخ این سوالات را بدانید ، بهتر و دقیق تر می توانید امکانات مطلوب کاربران سایتتان را برایشان فراهم کنید . مثلا اگر سایت شما یک سایت کاریابی است ، باید کاربران از طریق سایت شما به راحتی بتوانند به کاری که در پی آن هستند دست یابند و امکان جستجوی قدرتمندی در سایتتان داشته باشید . و یا اگر سایت معرفی محصول دارید ، باید به گونه ای سایت را طراحی کنید که هر بازدید کننده ای به راحتی بتواند توضیحات مربوط به محصول مد نظرش را پیدا کند .
2.    شاخص های عملکرد کلیدی (KPI : Key Performance Indicator) تجارت شما چه هستند ؟ اهداف تجاری شما وابسته به اهداف بازدید کنندگان سایت شماست . با اولویت بندی اهداف تجاری خود ، می تواند به شما کمک کند تا بهتر تشخیص دهید برای بهینه سازی کدام بخش از بخش های وب سایتتان سرمایه گذاری کنید .
حال که اهداف تجاری خود را مشخص کرده اید واهداف بازدیدکنندگان سایتتان را نیز فهمیده اید ، می توانید تعیین کنید که چه اجزائی از سایت شما باید بهینه سازی شود . در ادامه به چند مورد از بخش های رایج که اکثرا برای بهینه سازی سایت ابتدا روی آن ها متمرکز می شوند را نام می برم :
صفحات فرود (Landing Pages) – صفحات فرود به صفحه ای از وب سایت گفته می شود که در بدو ورود بازدیدکننده به سایت با آن صفحه مواجه می شود . فرقی نمی کند که بازدیدکننده از طریق گوگل یا فیسبوک یا لینک دیگری به یکی از صفحات سایت شما وارد شود ، صفحه فرود کاربر به سایت شما برای کاربری که اولین بار است وارد سایت شما می شود بسیار چشمگیر است و با دیدن آن صفحه کاربر تصمیم می گیرد که در سایت شما بماند یا خیر .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روش های یادگیری زبان انگلیسی

آموزشگاه موسیقی یوسف آباد

روش های تحلیل آماری